آمازون
در ابتدا قرار بود فقط يك فروشگاه آنلاين ساده براي فروش كتاب هايي باشد كه ارسال را هم پس از چند روز انجام مي دهد، خيلي مسخره به نظر ميرسيد كه افرادي حاضر باشند با توجه به وضعيت آنلاين كارهاي اعتباري، باز هم اعتماد كنند و كتاب بخرند! خنده دار تر اين بود كه حاضر بودند آن را پس از چند روز دريافت كنند! اما همين آمازون گسترش پيدا كرد و تبديل به يك فروشگاه آنلاين كه همه چيز مي فروشد، شد و در زمره ايده هاي استارت آپ موفق دنيا به شمار مي رود.
راه هاي جذب اسپانسر براي استارتاپ
استارتاپ بايد براي جذب اسپانسر مورد نظر، جذابيت داشته باشد تا اسپانسر از پيشنهاد استارتاپ شما استقبال كند. در قدم اول بايد براي استارتاپ خود ارزش ايجاد كنيم و در اين راستا بايد به اين نكته توجه داشت كه براي ارزش آفريني بايد به ظرفيت استارتاپ نيز توجه كرد. در واقع بايد شناخت كافي از ظرفيت ها و ارزش آفريني هاي استارتاپ خود داشته باشيم. سپس در گام دوم ليستي از اسپانسر هايي كه استارتاپ مي تواند براي آن ها ارزش آفريني كند، تهيه كنيم. در اين ليست اسپانسر هايي ذكر شود كه استارتاپ مي تواند براي آن ها ايجاد ارزش كند و جذابيت داشته باشد. در گام آخر نيز درخواست اسپانسر شدن براي استارتاپ به آن ها ارسال شود.
در ميانه روز دوم، كارگاه اعتبار سنجي ايده برگزار مي شود، در اين كارگاه به شركت كنندگان توضيح داده مي شود كه چگونه يك ايده بد يا ايده اي كه مردم به آن نياز ندارند باعث شكست بيش از ۵۰% استارتاپ ها مي شود. در اين مرحله از تيم ها خواسته مي شود كه چند نفر را براي مصاحبه حضوري و تكميل داده ها به ميان كاربراني كه قرار است از محصول و خدمات استفاده كنند، بفرستند و با آنها يك مصاحبه درست داشته باشند و اعتبار سنجي ايده را بصورت كامل انجام دهند.
در عصر روز دوم نيز، كارگاه MVP برگزار مي شود و در آن به بحث نمونه اوليه از محصول يا خدمت كه مي تواند ارزش اصلي آن را ارائه نمايد، مي پردازند. بديهي است كه mvp نيز نياز به تست و اعتبار سنجي دارد و بايد بررسي كرد بازخورد آن توسط كاربران چگونه است.
در ميانه روز دوم، كارگاه اعتبار سنجي ايده برگزار مي شود، در اين كارگاه به شركت كنندگان توضيح داده مي شود كه چگونه يك ايده بد يا ايده اي كه مردم به آن نياز ندارند باعث شكست بيش از ۵۰% استارتاپ ها مي شود. در اين مرحله از تيم ها خواسته مي شود كه چند نفر را براي مصاحبه حضوري و تكميل داده ها به ميان كاربراني كه قرار است از محصول و خدمات استفاده كنند، بفرستند و با آنها يك مصاحبه درست داشته باشند و اعتبار سنجي ايده را بصورت كامل انجام دهند.
در عصر روز دوم نيز، كارگاه MVP برگزار مي شود و در آن به بحث نمونه اوليه از محصول يا خدمت كه مي تواند ارزش اصلي آن را ارائه نمايد، مي پردازند. بديهي است كه mvp نيز نياز به تست و اعتبار سنجي دارد و بايد بررسي كرد بازخورد آن توسط كاربران چگونه است.
در ميانه روز دوم، كارگاه اعتبار سنجي ايده برگزار مي شود، در اين كارگاه به شركت كنندگان توضيح داده مي شود كه چگونه يك ايده بد يا ايده اي كه مردم به آن نياز ندارند باعث شكست بيش از ۵۰% استارتاپ ها مي شود. در اين مرحله از تيم ها خواسته مي شود كه چند نفر را براي مصاحبه حضوري و تكميل داده ها به ميان كاربراني كه قرار است از محصول و خدمات استفاده كنند، بفرستند و با آنها يك مصاحبه درست داشته باشند و اعتبار سنجي ايده را بصورت كامل انجام دهند.
در عصر روز دوم نيز، كارگاه MVP برگزار مي شود و در آن به بحث نمونه اوليه از محصول يا خدمت كه مي تواند ارزش اصلي آن را ارائه نمايد، مي پردازند. بديهي است كه mvp نيز نياز به تست و اعتبار سنجي دارد و بايد بررسي كرد بازخورد آن توسط كاربران چگونه است.
چه كسب و كار هايي را نمي توان استارتاپ در نظر گرفت
استارتاپ به كسب و كار هايي گفته مي شود كه مقياس پذير و تكرار پذير باشند و بر پايه فناوري راه اندازي شده باشند. بسياري از كسب و كار هاي كوچك اشتباها استارتاپ طلقي مي شوند. كسب و كارهايي مانند سوپر ماركت ها، مراكز فروش بليط حضوري، مراكز آموزش زبان، رستوران هاي فروش حضوري و… كه قابليت مقياس پذيري ندارند. مثلا رستوراني با ۱۰۰ نفر ظرفيت، اگر قصد سرويس دهي به ۲۰۰ نفر را براي افزايش درآمد داشته باشد، بايد تجهيزاتي مانند ميز و صندلي ، كاركنان، مكان رستوران و… را افزايش دهد كه به هزينه هاي آن افزوده مي شود.
اما اپليكيشن هايي مانند اينستاگرام، تلگرام و… اگر براي افزايش ارزش و درآمد خود قصد ارتقا داشته باشند، نيازي به افزايش كاركنان و بزرگ كردن مكان و… ندارند و به راحتي با همان امكانات قبلي مي توانند رشد خود را داشته باشند. اين كسب و كار مقياس پذير هستند و سقفي براي پيشرفت و هزينه هاي خود ندارند.
– مقياس پذيري
مقياس پذيري يك استارتاپ، به اين معني است كه با افزايش منابع اوليه و تعداد كاربران، بتوان درآمد را افزايش داد. اگر درآمد يك استارتاپ يا مدل كسب و كار، با منابعي كه براي آن هزينه مي شود، نسبت معقولي نداشته باشد، آن استارتاپ يا كسب و كار مقياس پذير نمي باشد.
– مقياس پذيري
مقياس پذيري يك استارتاپ، به اين معني است كه با افزايش منابع اوليه و تعداد كاربران، بتوان درآمد را افزايش داد. اگر درآمد يك استارتاپ يا مدل كسب و كار، با منابعي كه براي آن هزينه مي شود، نسبت معقولي نداشته باشد، آن استارتاپ يا كسب و كار مقياس پذير نمي باشد.
گام هاي ضروري راه اندازي استارتاپ
گام ۱
يكي از نخسين و ضروري ترين گام هاي راه اندازي استارتاپ ها، بررسي تجاري بودن ايده و اعتبار سنجي آن است. استارتاپ ها بر پايه يك ايده خلاقانه، نوآورانه، تكرارپذير و مقياس پذير راه اندازي مي شوند. بنابراين اين مرحله كه نخسين مرجله راه اندازي يك استارتاپ است، بسيار مهم است و مسير موفقيت يك استارتاپ را تعيين مي كند.